Cred ca jumatate dintre birourile in care am avut ocazia sa intru sunt decorate cu acelasti tip de mobila, de la acelasi mare producator international. De cativa ani, lumea merge pe aceeasi idee de design open space, unde investitia este minima, iar spatiul extrem de …incapator.
Din ce in ce mai multe companii au descoperit insa ca avantajele de ordin financiar nu pot supraclasa dezavantajele in ceea ce priveste productivitatea. Asadar, un cerc vicios in care economisesti pe de-o parte, dar platesti mai mult pe de alta parte. Ce spui de o reorganizare?
Ce efecte psihologice are decorul spatiului de birouri?
Open Space – comunicare mai facila
In epoca trecuta, o companie era organizata in felul urmator: angajatii ocupau un „cubicul” sau un spatiu mare, unde toata lumea avea aproximativ acelasi statut ierarhic, managerii erau distribuiti in birouri cu usa, dar foarte aproape de angajati, iar cei din top management sau CEOs aveau privilegiul de a beneficia de cea mai buna priveliste de la fereasta, precum si de un birou spatios.
Lucrurile nu mai stau la fel in companiile moderne de azi. Este foarte posibil ca aici sa vezi un intern lucrand in acelasi birou cu un manager superior. Pana si salile de conferinta merg pe aceeasi idee de deschidere, majoritatea fiind inconjurate doar de simpli pereti de sticla. Beneficiile pe care le ofera acest tip de design este facilitarea comunicarii la nivelul tuturor ierarhiilor si cresterea capacitatii de concentrare prin ceea ce poarta numele de „fish bowl effect” (ofera sentimentul de libertate).
Desi pare cel mai avantajos tip de organizare a spatiului, biroul deschis nu se potriveste oricarui tip de activitate. Cum ai ptea sa te concentrezi in cadrul unei conferinte cand doi dintre colegi vorbesc alaturi despre cum si-au petrecut concediul? Solutia pe care au imbratisat-o multi a fost aceea a folosirii unui birou flexibil, o camera mobila care sa poata fi utilizata doar de catre cei care au nevoie.
Personalizarea birourilor joaca un rol crucial
Exista birouri care nu-ti transmit nimic si altele adevarate carti deschise: folografii, colectii de jucarii, desene, obiecte de decor sau talismane etc. Desi poate parea neprofesional sa-ti umpli biroul cu diferite obiecte, cercetatorii au ajuns la concluzia ca toate acestea ii determina pe angajati sa fie mai motivati si sa investeasca mai mult in companie. De exemplu, o fotografie cu copilul il poate face pe angajat sa fie mai determinat sa vina cu idei, sa fie productiv si sa vrea sa evolueze, de dragul celui mic. Prin urmare, birourile personalizate ar trebui sa fie permise in orice companie.
Lumina naturala creste productivitatea
Ce ar putea fi mai enervant decat lumina artificiala si o camera inchisa, fara ferestre mari? Din nefericire, exista astfel de birouri unde lumina naturala patrunde doar cateva ore pe zi. Iar tot ceea ce este artificial, precum si culorile in tonuri intunecate, dau angajatilor impresia de raceala, apasare si…boala.
Psihologii recomanda companiilor sa introduca ferestre mari, de dimensiunea peretilor exteriori, in special pentru open space-uri. Este demonstrat faptul ca lumina naturala are efecte benefice asupra productivitatii.
Tu ai experimentat vreunul dintre efectele de mai sus pe pielea ta? Daca ar fi sa schimbi ceva la locul de munca, in ceea ce priveste arhitectura locului, ce ai alege sa faci prima oara? 🙂
Sursa: FreshHome